1 Mayıs 2010 Cumartesi

McDonnell Douglas DC-10'a Bakış



McDonnell Douglas DC-10 Üç motorlu, orta ve uzun mesafeler için  tasarlanmış, geniş gövdeli uçaktır. İki motor kanatlarda yer alırken üçüncü  motor kuyrukta, dikey stabilizenin altına yerleştirilmiştir. Piyasa şartlarında Airbus A300, Boeing 747, ve Lockheed L-1011 Tristar ile yarışmıştır.

Üretimin bittiği 1989'a dek 386 adet DC-10 ve 60 adet KC-10 olmak üzere toplam 446 adet üretilmiştir. Üretilen KC-10 lardan 30 tanesi Amerikan Hava Kuvvetleri için  Extender markası ile havadan havaya yakıt ikmali yapan uçaklardır. 

DC-10 lar yerini daha sonra 1990 yılında servise giren MD-11'e bırakmıştır. 

DC-10 planlaması 1967 yılında başlamıştır. McDonnell Douglas'ın, McDonnell Aircraft Corporation ve Douglas Aircraft Company şirketlerinin 1967 yılındaki birleşimi sonrası ürettikleri ilk sivil taşımacılık amaçlı uçağı olmuştur. Özellikle American Airlines için 747'ye rakip olabilecek bir uçak olması tasarlanmıştı. İlk uçuş 29 Ağustos 1970 yılında gerçekleşti. 5 Ağustos 1971'de ise American Airlines'e ticari uçuşlar için teslim edildi.



3 Mart 1974 Yılında Türk Hava Yollarına ait DC-10-10 tipi uçak, kargo kiliti hatası yüzünden, Paris yakınlarında hemen kalkıştan sonra düşmüş, 335 Yolcu ve 11 Mürettebattan kurtulan olmamıştır. Bu kaza sonrası uçağın kapı kilitleri geliştirilmiştir.  

İlk sürüm DC-10 lar seri 10 olarak biliniyordu ve menzilleri 6,112 km. idi. Seri 20 de bu mesafe 9,265 km. ye, seri 30 da 10,010 km. ye dek çıktı. 

446. ve son DC-10 1988 Aralık ayında bitirilerek, 12.05.1995 tarihinde World Airways'e teslim edildi.  

Günümüzde yüksek taşıma kapasitesi nedeniyle pek çoğu kargo uçağına dönüştürülmüştür. 

2008 yılında yolcu taşıyan bir tek Biman Banglades Hava Yollarına ait DC10-30 uçağı kalmıştır. 

Bu sayfalarda yukarıda kısaca tanıttığım McDonnell Douglas DC-10 nun tarihçesini, üretilen her bir uçağını ve o uçağın akibetini sizlere sunacağım. Kaynak olarak McDonnell Douglas'ın kendi sitesinden yararlanacağım. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder