12 Kasım 2013 Salı

ANTI-DE ICING (KAR -BUZ GİDERME VE ÖNLEME)

Kış koşullarında, uçağın havada tutunabilmesi, aerodinamik yapısının bozulmaması için uçuş öncesi uçak kanat, gövde ve kumanda satıhlarının buz ile kardan arındırılmış ve kalkış esnasında buzlanmasının önlenmesi gerekir.

Havacılığın ilk dönemlerinde kar ve buz ; alkol türevlerinden metanol ile temizlenmiştir. Günümüzde yanıcı olan metanol kullanılmayıp, kar ve buz mücadelesi, suyun donma noktasını çok daha aşağı derecelere indiren glikol bazlı kimyasallar ile yapılmaktadır.

Anti-de icing fluid olarak adlandırılan bu kimyasallar SAE AMS 1428, AMS 1424 ve ISO 11075 standartlarında öngörüldüğü şekliyle; “Propylene Glycol” ( Petrolden elde edilen, açık renksiz ve kokusuz, akışkanlığı yüksek bir sıvıdır.) ile “Ethylene Glycol” (Kimyasal olarak üretilen kokusuz, renksiz, hafif tatlı bir sıvıdır.) dür.

Anti-de icing fluid kullanım pozisyonlarına göre de ayrıca 4 gruba ayrılırlar:

1 nci grup “Typ 1” Yüksek akışkandırlar anlık temizlik sağlarlar, kalıcı koruma için uygun değildir.

2 nci grup “Typ2” İçerisine polymeric (katılaştırıcı) madde karıştırılmış tiptir. Uçağa püskürtüldükten sonra, uçağın 100 knotluk hızına kadar püskürtüldüğü yerde tutunur. Yağışlı havalarda, yoğun ve taxi süresi uzun olan havalimanlarında kalkış anına kadar emniyetli koruma sağlar.

3 ncü grup “Typ3” Typ1 ile Typ2 tiplerinin karışımıdır, orta yoğunlukta trafikte kullanımı uygundur.

4 ncü Grup “Typ4” Typ2 den daha az akışkandır ve püskürtüldüğü yerde çok uzun sürekalır. Genellikle çok kötü hava koşullarında kullanılır.

Akışkanlığı az olan ve satha adeta yapışan Typ2, Typ3 ve Typ4 anti-de icing fluid’ler uçak kalkış hızına erişmeden rüzgarın etkisi ile uçarak temizlenirler bu nedenle , aerodinamik yapıyı olumsuz etkilemezler.

Mayi gelişmiş araçlarla uçak üzerine ısıtılarak püskürtülür bu da ayrı bir artı koruma sağlar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder