Bir noktadan, diğer bir noktaya emniyetli ve doğru bir şekilde gidebilmek için radyo dalgalarından faydalanılmaktadır. Bunu sağlamak için radyo frekansları yayan verici ve alan alıcılar kullanılır. Yer istasyonunun yaydığı radyo elektromanyetik dalgalar, hava aracında bulunan alıcı tarafından uçak tipine göre; ses, görüntü veya yazıya dönüştürülerek uçağın yönlendirilmesi sağlanır. Bu sistemi aşağıdaki konu başlıkları altında incelersek:
RMI - RADIO
MAGNETIC INDICATOR (Radyo Manyetik Göstergesi)
Yer istasyonlarından aldığı radyo sinyalleri ile hedeflenen meydanın; Manyetik Kuzeye göre yön ve mesafe bilgilerini gösterir.
ADF - AUTOMATİC
DİRECTİON FİNDER (Otomatik Yön Bulucu)
Uzun ve orta dalgada gönderdiği radyo dalgaları ile yer istasyonunun bulunduğu konumu uçaktaki göstergelere (RMI=Radio Magnetic Indicator) yansıtan seyrüsefer yardımcısıdır. Uzun ve orta dalga radyo bandında çalışan bu sistem, uçağın bulunduğu pozisyona göre istasyonun yönünü gösterir.
NDB - NON-DİRECTİONAL BEACON (Yön Gösterici)
NDB; VOR veDME ile birlikte veya yalnız başına kullanılarak, inilecek meydana sağlıklı yaklaşma sağlar. Radyo sinyalinin zayıflığı nedeni ile uzak mesafelerde etkisi yoktur.
VOR - VHF OMNİ-DİRECTİONAL RADİO RANGE
VOR istasyonu kendisi merkez olmak üzere birer derece aralıklarla 360 dereceye sinyal yayarak, manyetik kuzeye göre istasyonun bulunduğu yönü gösterir. ADF sistemindeki gibi uçağı kendisine doğru yöneltmeyerek, sadece pilota yön bilgisi verir.
DME - dIstance-measurIng
equIpment (Mesafe Ölçme Ekipmanı)
UHF bandında gönderilen sinyaller, yer istasyonu ile uçak arasındaki uzaklığı belirtir. VOR ile birlikte kullanılır. VOR frekansı seçildiği anda ona bağlı DME frekansı da algılanmaya başlanılır. Uçak seçilen yer istasyonuna sinyal gönderir, 50msn’de cevabi sinyal verilir. Mesafenin tayini gönderilen sinyal ile gelen cevabın ( gidiş-dönüş) süresinin ölçülmesine dayanır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder